Siuntinys su dar neskaitytais rašytojais ir dviem feministėm

Vakar pagaliau paštu parkeliavo internetu užsakytos knygos

  • Gary Shteyngart “The Russian Cebutante’s Book”
  • Gary Shteyngart “Absurdistan”

Jo knygas užsisakiau, nes labai smalsu pasidarė po to, kai švediškas knygų žurnalas “Vi läser” priskyrė jį prie dešimties naujųjų amerikiečių rašytojų, kurių kūrybą turėtume sekti.

Dar įdomu ir todėl, kad G.Steyngart  (Igor Steyngart) yra gimęs Sovietų Sajungoje, tuometiniame Leningrade. Man labai patinka, kad jis vadinamas amerikiečiu rašytoju. Ten daug dosniau su ta amerikietiškaja priklausomybę dalina nei, pavyzdžiui, Lietuvoje ar Švedijoj.

  • L.Shriver “We Need to Talk About Kevin” užsisakiau todėl, kad ta knyga 2005aisiasi laimėjo  Orange Prize.
  • Dėl tos pačios priežasties (Orange Prize laimėtoja 2010aisiais) nusipirkau Barbara Kingsolver knygą “The Lacuna”
  •  Marilynne Robinson knyga “Gilead” 2005aisias laimėjo Pulitzerio premiją
  • R. Edgren Aldén & T. Ernsjöö Rappe “Skriet från kärnfamiljen” (“Branduolinės šeimos šauksmas”).

Šitą paskutiniąją jau spėjau beveik perskaityti. Joje gana lengvai diskutuojama lygybės šeimoje tema. Kalbama apie tai, kodėl mamos dažniau jaučia kaltę prieš vaikus nei tėčiai. Kalbama ir apie tai, kaip tradicinės moteriškos rolės laikymasisi į šalį nustumia tėčius.

Autorės taip pat diskutuoja apie tai, kaip iš 50ųjų grįžę namų šeimininkių idealai vėl apsuka mums galvas ir kelia vėl žiauriai didelius ir neįmanomus reikalavimus moterims šeimose. Kalba eina apie gražiuose žurnaluose gimstantį norą kepti savo duoną, daryti savo (žinoma, kad tik ekologišką) uogienę, norą iškelti vaikui patį pačiausią įspūdingiausią gimtadienį su minimum penkiais žaidimais, kelių rūšių sausainiukais, namuose keptu tortu. Ir apie tai, kaip dar neprasidėjus vakarienei su savo draugais moterys jau būna nusivarusios po kojų.

Kalba autorės ir apie tai, jog į tą supertradicinę mamos šeimoje rolę tarsi automatiškai įeina pasiaukojimas ir kaltės (jog per mažai darai, per blogai tvarkaisi, per mažai būni su vaikais) jausmas. Ir kad daugelis moterų tuos jausmus priima kaip vieną svarbiausių motinystės atributų, tokių būdu paversdamos save kone madonomis, atsisakančios laiko sau, savo laiko savišvietai, savo laisvalaikio.

Autorės dažnai remiasi švediška statistika, ir vienas tokių statistinių tyrimų parodė kad moterys ir vyrai pasiruošimą Kalėdoms supranta visai kitaip. Vyrų buvo klausiama, kokios jų pareigos ruošiantis Kalėdoms. Tai didžioji dauguma atsakė, jog jų reikalas yra pasirūpinti eglute. Taškas. 🙂

Didelė dalis moterų nurodė, jog į pasiruošimą Kalėdoms įeina ne tik namų tvarkymas, maisto gaminimas, dovanų pirkimas vaikams, savo artimiesiems, bet ir VYRO artimiesiems.

Skaičiau tą “Branduolinės šeimos šauksmą” ir kartais pritariamai lingavau galva, kartais purčiau galvą, nes visai nepažinau aprašomos situacijos. Bet 100 procentu sutinku su autorių viena pagrindinių minčių, kad niekada nepasieksime lygybės visuomenėje, jei neturėsime lygybės šeimoje.

Ir jei mes nesugebame lygiai pasidalinti atsakomybe už namus ir vaikus su žmogumi, kurį mylime… ką tai sako apie mus?

K.Ž.G

9 thoughts on “Siuntinys su dar neskaitytais rašytojais ir dviem feministėm

  1. Giedre, gerai cia prasinesei! Liuks super super.

    Labai sudomino tavo Branduoline seima. Apie tai klausiau Ericos Jong interviu, kuriame ji pasakoja, akd dabar moterys savanoriskai atsisako visko, ka joms reikejo iskovoti per visa ta lyciu revoliucija, bijau sume;luoti desimtmeti, kada. ir mini visus tuos buvimus namuose su vaikais, maisto daryma ir, zinom, kaip be to nuostabaus amzino kaltes jausmo.
    O jau apie ruosimasi kaledoms, tai kaip su pirstu i mano aki. nes kiek bandau vienam zmogui isaiskinti, ka reiskia paruosti kaledas plius dar keturiems zmonems, tiek niekaip man to padaryti nepavyksta. tiesiog katastrofa, nes koks gi skirtumas, argi sunku. aisku, kad nesunku, eglute gi visiems viena.

    1. Aha, ir šitoje knygoje kalba apie tai, kad septyniasdešimtaisiais mamos iškovojo daugybę dalykų, bet dabar jų dukros grįžta prie dar ankstesnių kartų idealų.
      Įdomu tai, kad būti gera mama daugeliui taip pat reiškia būti gera namų šeimininke. Autorės dar kalba apie tyrimą, kuris parodė, jog mamos būdamos motinystės atostogose (koks genijus sugalvojo tai vadinti atostogomis?) ne tik vaikus prižiūri, bet ir tvarko namus, skalbia, kepa, gamina maistą ir t.t. Tai tarsi įeina į jų rolę. Gi didelė dalis švedų tėčių būdami namuose su vaikais į tą reikalą žiūrėjo visai kitaip. Tvarkymas ir skalbimas neįeina į “gero tėčio” rolę. Jie didžiausią dėmesį skyrė žaidimams, ėjimui į parką, pasivaikščiojimams ir pan. O visi tie tvarkymaisi buvo antraeilis ar trečiaeilis dalykas.

      O dėl tų Kalėdų tai ir mes diskutavom namuose, nes nežinau, kas man šauna į galvą, bet man visada “panižta” ruošti krūvą patiekalų, daryti ir kabinti vainikus ant durų, rašyti krūvą atviručių. Būtent prieš Kalėdas aš kaip kokia uoli namų šeiminkė landžioju po Martha Stewart internetinį puslapį ir ieškau idėjų namo papuošimui, karpiniams (!) ir pan. Ir nesuprantu kodėl. Kodėl man taip žiauriai reikia sukurti tą Kalėdinį chaosą. Kad būčiau gera mama? Gera žmona? Ką aš psichologiškai gaunu įeidama į Kalėdinės fėjos rolę? patvirtinimą, kad rūpinuosi ir myliu savo šeimą? Kad esu šeimos tradicijų saugotoja? Tpfuuu…

  2. Skaičiau “…apie Keviną”, tai bus labai įdomu sužinoti nuomonę. Manau, ši knyga gali labai nustebinti ir sukrėsti arba atvirkščiai, labai sunervinti. 🙂

  3. Šnd vyrui trumpai pasakoju apie tą knygą “Branduolinė…” ir tuo pačiu klausiu – kokios tavo pareigos Kalėdų šventei ruoštis? Sako – “Eglutę parnešti”. Taškas….

  4. Mačiau kadaise foto : visa siena Electrolux prietasų .Kiek supratau skirtų kokiems tai produktams gaminti. Kaip kosminis laivas . Nors mano pažistami iš Didžiosios Amerikos vien šildosi paruoštus subproduktus. Arba kepa barbekiu ant dujų .Tai kam ta bižuterija ?
    Esu priešingoje fronto puseje kas liečia eglutes ir kitus supratimus tai pareikšiu dar vieną pastebėjimą . Ir gerai kad grižta tradicijos , nebereiks švedams Tailande žmonų ieškoti.
    Malonu kad palaikote skaitymo dvasią merginos .

Leave a comment